طراحی محصول اولیه اپلیکیشن مان
درباره مان
مان نرمافزاری در حوزه سلامت است که از طرف کوبل دارو در راستای مسئولیت اجتماعی جلو رفته است و هدف آن، ساخت یک کامیونیتی برای بیماران خاص است.
درباره طراحی اپلیکیشن مان
طراحی اپلیکیشن مان، به علت عدم وجود پلتفرم مشابه و مناسبی در حوزه سلامت در کشور عزیزمان ایران، پروژهای با پایان باز بود! هدف از ساخت و ایجاد این پروژه، ساخت کامیونیتی برای بیماران خاص بود که توسط شرکت کوبل دارو شروع شد.
این عزیزان به خاطر مشکلات و دغدغههایی که در طی بهبود و شرایط بیماری خود دارند، نیازمند بستری جهت رفع نیازهای خود شامل پرسشها، یادآوری قرصهای خود، خرید محصولات مورد نیاز و … میباشند که این پلتفرم سعی در بهبود آن دارد.
ویژگیهای اپلیکیشن مان
طراحی این اپلیکیشن بر اساس ترند طراحی سال صورت پذیرفته است. مینیمال و سبک! هدف از این سادگی و مینیمالیسم، راحتی کاربر در استفاده از این نرم افزار بوده که کاربردپذیری مناسب را برای پرسوناهای ذکر شده به ارمغان آورد.
یادآور داروِ، تقویم داروها، رصد کننده یا ترکر عادتها، انجمنها، چالشهای ماهانه و سالانه و … تنها برخی از ویژگیهای این نرمافزار در حوزه سلامت است.
نقش ما
در بخش اول، ایجاد پرسوناهای مختلف با توجه به منحصر به فرد بودن کاربران برایمان از اهمیت بالایی برخوردار بود. در این بخش سعی شد با توجه به پژوهش کاربر و مصاحبه با بخشی از این افراد، نیازمندیهای آنها استخراج گردد و رفتار کلی آنها در استفاده از پلتفرمها رصد شود.
سن و سال کاربران، موقعیتهای شغلی و درآمد آنها، میزان استفاده از اینترنت و … برخی از این موارد بودند که برای پرسونای ما تعیین کننده بودند.
در ادامه بر اساس دیتای به دست آمده، پرسوناها و نیازمندی آنها تشکیل شدند و با بنچمارک مناسب پلتفرمهای مشابه در مارکت بینالمللی، طراحی وایرفریمها آغاز شدند. وایرفریمهای ساخته شده مورد بررسی قرار گرفتند و با تست از پرسوناها کار اصلی شروع شد.
۱- انجمنها
هدف از بخش انجمنها، پرسشها و دغدغه کاربران بسته به نیاز بیماریشان بود. این بخش قابلیت ارسال پرسش به صورت ناشناس را برای کاربران فراهم آورده تا با خیالی آسوده، کاربر موضوعات مورد نظر را مطرح کند و از هویت خود محافظت کند. دریافت جواب اختصاصی از متخصصین شرکت نیز یکی از ویژگیهای بارز این بخش است.
۲- یادآور دارو، چکآپ و قرار ملاقات
یکی از نیازهای برجسته کاربران در این حوزه، فراموشی و یا اشتباه در زمان استفاده از دارو و چکآپ بود که در پرسونای مورد نظر کاملا مشهود بود.
فرض کنید که کاربری باید هر ۶ ماه به چکآپ برود و وضعیت بهبود خود را تحت نظر پزشک بررسی کند. یا نیاز دارد که دو هفته دیگر به ویزیت پزشکی برود. و یا حتی روزی ۴ قرص در بازههای زمانی متفاوت استفاده کند؟ چه چیزی بهتر از یک یادآور یا ریمایندر می تواند حال او را خوب کند؟
۳- حساب کاربری حرفهای
دسترسپذیری در طراحی یکی از مهمترین نیازهای پرسونای مورد نظر است. در این بخش سعی کردیم که نرمافزار مذکور در این بخش قوی ظاهر شود.
تنظیمات مورد نظر بابت شخصیسازی سایز نوشتار، استفاده از رنگ مونو و … تنها برخی از این موارد هستند سادگی و در عین حال دسترسپذیری و کاربردپذیری یکی از مهمترین اهداف ما در طراحی این محصول اولیه بود.
۴- چالشها و رویدادها
استفاده از قدرت جمعی، یکی از بهترین روشها جهت ایجاد انگیزه در این کاربران به حساب میآید. به کمک بخش چالشها و رویدادها، سعی بر مرتفع کردن این موضوع داشتیم.
در این بخش سعی کردیم با استفاده از بازیوارسازی یا گیمیفیکیشن، به جلب توجه هر چه بیشتر کاربران برآییم و ترکیبی از انگیزه و انرژی را در کاربران پررنگ کنیم. چالشها و رویدادها با نمایش دیگر افراد درگیر در این فرآیندها، باعث جذب هر چه بیشتر آنها میشود و انگیزه یک شروع متفاوت را برایشان رقم میزند.
خروجی و نحوه تعامل با تیم فنی
در نهایت با تکمیل طراحیهای مورد نظر و تست بر روی پروتوتایپها ایجاد شده، نسخه اولیه آن برای بازبینی و بهبود مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نظرات اولیه، بهبود اولیه نیز بر روی پلتفرم حاصل شد و در نرمافزار فیگما، خروجی به تیم فنی به طور کامل تحویل شد.